torsdag 5. juli 2007

Transformers (2007)

Langt ute i universet finnes en enorm energikilde, kalt "The Allspark", en gigantisk kube som er så full av energi at den til og med kan skape verdener og tilføre dem liv. På denne måten har den skapt liv til en verden ved navn Cybertron. En verden befolket av roboter, kalt Transformers, bestående av to grupper: de gode Autobots og de onde Decepticons. Til å begynne med levde disse to gruppene i fred og harmoni, men etter hvert oppstod det en konflikt mellom disse to gruppene, en konflikt som utviklet seg til krig som førte til at "The Allstar" forsvant fra denne planeten og ut i det fjerne verdensrom. Etter tusener av år med leting har robotene omsider funnet spor av "The Allstar" på planeten Jorden, og mengder av dem er allerede ankommet planeten. Men de har gjemt seg ved å "forkle" seg som hverdagslige gjenstander blant oss mennesker, som f.eks. biler, cd-spillere, fly, osv. Archibald Witwicky er en sjøfarer som på 1800-tallet finner en hule under polarisen. Her oppdager han kuben og en nedfryst Megatron (Decepticonenes leder) som krasjlandet her for flere tusen år siden da han fant kubens tilholdssted på jorden. Ved et uhell aktiverer Archibald et energifelt ved Megatron som fører til at et kart som viser kubens tilholdssted blir brent inn i brillene hans. Ca To hundre år senere møter vi hans etterkommer Sam Witwicky som uvitende blir innblandet i robotenes søken etter kuben da hans far kjøper en bil til ham. En Camaro som viser seg å være Autoboten Bumblebee. Samtidig møter vi en liten gruppe soldater som akkurat har overlevd et angrep på militærbasen av en Decepticon. Krigen som har foregått mellom Autobotene og Decepticons er snart i gang igjen, men denne gangen på jorden med en liten gruppe mennesker i mellom seg, som med hjelp av Autobotene må prøve å redde verden fra de onde Decepticonene og deres plan om å overta kontrollen over universet...
ÅHERREGUD! er det første jeg sa, da jeg fikk vite at dette skulle bli film! For dette er en film jeg har ventet lenge på! Jeg er en av dem som vokste opp med denne tegneserien på tv og som samlet haugevis av Transformers-leker. Det er derfor kanskje ikke så rart at jeg gleda meg som en unge til denne filmen. Forventningene var ENORME, takket være ivrig lesing på imdb, lansering av stillbilder fra innspillingen, og ikke minst ståpels på ryggen da de lanserte trailer
! Og så kom endelig dagen... ÅHERREGUD! var det første jeg sa da jeg kom ut av kinosalen! For dette var ikke annet enn TIDENES filmopplevelse for min del. Og her kommer grunnen:
Da jeg fikk vite at dette skulle bli film (er vel ca to år siden nå), var jeg temmelig spent på hvem som skulle få ansvaret for å regissere. "Her BØR de velge en som har peiling på storslagne effekt-filmer og heftig robot-action!" husker jeg at jeg tenkte. Og så kom nyheten: Michael Bay. Og jeg husker jeg satte meg tilbake i setet og ikke gjorde annet enn å glise. Jepp, dette kommer til å gå bra, tenkte jeg. Og med tanke på at mannen har gitt oss filmer som Bad Boys 1 og 2, Armageddon, Pearl Harbor og den briljante The Rock, er det lett å innse at mannen har peiling når det gjelder hardbarka action og storslagne slag-scener! Så der slappa jeg godt av. Og mannen skuffer ikke. Tvert i mot! Han fører robot-skuta så trygt i havn at det er en sann fryd! Det osa Michael Bay av denne filmen, og da tenker jeg på typiske sakte-film-scener med mektig filmmusikk til, filming som panorerer over byene, kamera som filmer rundt skuespillerne mens de reiser seg i sakte film, bare for å nevne noe. Michael Bay har rett og slett sin egen stil som passer perfekt til denne filmen. Noen annen regissør til denne filmen ville rett og slett bare blitt FEIL. Bare så det er sagt! ;)Storyen er så som så med tanke på at det handler om avanserte roboter som utspiller en intergalaktisk krig på.... jorden...! Men Bays visuelle fortellerteknikk gjør at man "glemmer" dette plottet litt her, for her er fokuset mest på det visuelle. Det er action så det holder, det er mengder med Bay-humor, og litt sukkersøtt til tider mellom enkelte karakterer, men det er ikke til å unngå i slike filmer. Alt funker her, og da holder det i bøtter og spann for meg! Dessuten er det Transformers det er snakk om her, så objektive viktigperer; ta dere en bolle! ;) Og så effektene da! Her våger jeg meg til å si såpass at jeg virkelig blir sinna hvis denne filmen IKKE stikker av med Oscar for beste effekter...! For MAKAN til effekter da mann! Det er rett og slett nydelig å se robotene forvandle seg fra eksempelvis biler til enorme robotskapninger, og effektene blir bare bedre og bedre...!
Når det gjelder handlingen, så er det faktisk en handling som fungerer i denne sammenhengen. Vanligvis er det lett å få en lettere tanketom og hjernedød handling når det er snakk om slike filmer, men her er selve handlingen en viktig faktor for å føre filmen framover. Den sørger for at filmen har en rød tråd og på denne måten unngår å havne "på viddene".
Foran kameraet møter vi en rekke unge nye talenter, og dette var forøvrig noe jeg var lettere skeptisk til før jeg så den. En stund var jeg redd den skulle bli en skikkelig "tenårings-flick" med tanke på at de bruker unge kjekke ungdommer som man helst ser i såpeserier og slikt. Men her gjorde de sannelig en god jobb også! I rollen som Sam møter vi Shia LaBeouf, en skuespiller som er relativt fersk i Hollywood, med hittil småroller i tv-serier og roller i filmer som I,Robot og Constantine. Men til tross for hittil små roller gjør han en glimrende innsats som tenåringen Sam som har sitt å slite med i den verste ungdomsalderen.
Den kvinnelige hovedrollen tilhører også en relativt ukjent skuespiller ved navn Megan Fox, som hittil har vært å se i for det meste tv-serier. Hun gjør ingen glimrende innsats, men er så nydelig å se på at det holder i massevis. Dessuten har hun en sjarm som kler karakteren hennes meget godt, og det skal ikke forundre meg om denne filmen har åpnet døren for flere store roller framover. Jeg vil ihvertfall se mer til denne jenta framover ;)
Ellers møter vi Josh Duhamel som vi kjenner fra den gode tv-serien Las Vegas, og selv om også han lett faller under kategorien fløtepus-tv-kjekkas, passer han utrolig godt og gjør en god rolle i denne filmen.
I tillegg møter vi veteranstjerner som Jon Voight, John Turturro i andre sentrale roller, og Anthony Anderson, Kevin Dunn og Bernie Mac er noen av dem som er med på å hjelpe oss med å trekke på smilebåndene.

Så hva sitter jeg igjen med som oppsummering? Jo: Dette er en film som tydeligvis er blitt laget for å underholde, og den underholder så til de GRADER! Fra åpningsscenen til rulletekstene er det ikke ETT eneste kjedelig sekund! Typisk action-film hvor O'Store Amerika er den O'Store helten er den, men hva gjør vel det i denne sammenheng?? Med tanke på handlingen er den også kanskje lettere banal, men så er det jo også tross alt snakk om Transformers her!
Michael Bay ror det hele elegant i land med glimrende filmskaping og stil, og selv om det er lettere sukkersøtt til tider, så funker det også!
Filmen er rett og slett så forbanna herlig at jeg ikke KAN gjøre annet enn å gi den dønn toppkarakter! Når kommer oppfølgern??? :-D

10/10


2 kommentarer:

Anonym sa...

Her må jeg bare si meg enig med deg. Dette var fantastiske saker.

I motsetning til deg, har ikke jeg noe forhold til Transformers, aldri har jeg sett tegneseriene eller eid lekene. Jeg hadde heller ikke noen spesielle forventninger til denne filmen, og syntes traileren var ganske ordinær. Bestemte meg for å se den siden jeg det var siste forestilling, og jeg tenkte meg at dette var en film som helst bør se på et det store lerret.

Det er jeg glad for at jeg gjorde.
Jeg kan ikke huske sist gang en film har underholdt meg så mye som denne gjorde. Visuelt vakker, morsom, action-fylt, velspilt, velregissert og underholdende til de grader! Dette var en av mine største filmopplevelser i år, kanskje noensinne. Følte meg som en liten unge, som kan se film uten å være kritisk og selvpretensiøs og bare sette pris på all moroa.

Flott anmeldelse, liker at du får frem hvor fordømt underholdene og moro Transformers er.

Thomas D.J sa...

Herlig å høre at det er flere enn meg som fikk en slik opplevelse av denne filmen! :)
Har sett den to ganger allerede, og kan knapt nok vente til den kommer på DVD. Kommer nok til å stå utenfor butikken og vente på at de skal åpne den dagen den kommer ;)