onsdag 25. juli 2007

Happy Feet (2006)

Oscar for beste animasjonsfilm 2006?? Den måtte jo bare ses!

Mumble er en pingvin. En keiserpingvin. Og keiserpingvinene er født til å synge Hver pingvin har sin helt egne unike sang som skiller dem ut fra resten av flokken, og bruker denne sangen for å finne sin make. Mumbles problem for øvrig, er at han ikke eier sangstemme. Det finnes ingen pingvin på hele kloden som synger verre enn ham. Men til gjengjeld er han en kløpper på å steppe...! Men det å steppe er ikke akkurat det som ses på som akseptabel og korrekt pingvinoppførsel og det fører til slutt til at Mumble blir vist bort fra flokken og ut i den store vide verden. Samtidig er det mangel på fisk i området, og Mumble ser en mulighet til å endre sitt dårlige rykte ved å finne en løsning på dette problemet. Han begir seg derfor ut på en stor reise i selskap med en gruppe Adelie-pingviner, en reise som viser at det gjelder å være tro mot seg selv dersom man skal utrette noe i den store verden...
Tre filmer var nominert til Oscar for beste animasjonsfilm dette året: Cars, Monster House og Happy Feet. Happy Feet vant. Selv hadde jeg sett den glimrende storanimasjonsfilmen Cars fra Pixar, så nysgjerrigheten ovenfor Happy Feet var derfor stor når den slo ut en slik film. Nå har jeg sett den, og jeg skjønner i grunnen hvorfor den gjorde det. For dette her er glimrende animasjonsunderholdning!
Historien er enkel, og plottet i seg selv har vi hørt før; en som ikke er som de andre og blir vist bort og begir seg på en reise for å komme tilbake som den store helten. Men hva gjør vel det?? Samtidig bærer den godt preg av at dette er en barnefilm, da den fokuserer meget ofte på å underholde med enorme scener med dansing og sang. Første halvdel av filmen består knapt av annet, men det er nettopp dette som er så digg med den. For disse scenene er så himla herlig underholdende! I tillegg får vi servert en god dose humor, ved hjelp av replikker som hos meg åpna latter-låve-døra på vidt gap. Mye takket være Robin Williams i to(!) av rollene. Mannen er jo ikke annet enn hysterisk morsom i slike sammenhenger!
Men det er ikke bare sang og dans som gjelder her, for denne filmen har også et underliggende tema som gjør seg mer gjeldende halvveis ut i filmen. Og det er fokuset på miljøet, og at det er viktig å huske på dyrelivet dersom vi kommer inn og forstyrrer for mye. Dette gir filmen en voldsom vending fra en underholdende barne/familiefilm til en barne/familiefilm som prøver å moralisere. Joda det er fint å tenke på slike ting, men personlig synes jeg det ødela litt i forhold til forventningene mine i forhold til denne filmen. Det blir rett og slett for klisje, og man burde heller holde seg til den steppende pingvinen. Man glemmer rett og slett steppingen pga dette plottet halvveis uti, og gjør filmen til en hvilken som helst eventyrfilm som man egentlig vet hvordan ender. Samtidig er det litt vanskelig å kritisere disse scenene også, for filmen er så visuelt praktfull og har så storslagne animerte scener at de nærmest slo pusten ut av meg. I tillegg er dialogene så godt skrevet at det er en fryd.
Og da kommer jeg over på rollelisten. Og her er det som vanlig i en slik storproduksjon av en animasjonsfilm et stjernegalleri av de sjeldne. Her hører vi stemmene til Elijah Wood som Mumble, Brittany Murphy som hans "soulmate" Gloria, Robin Williams i to roller (en av dem med cubansk aksent...! *ler*), Hugh Jackman som Mumbles far, Nicole Kidman som Mumbles mor, pluss stemmene til Hugo Weaving, Anthony LaPaglia og Steve Irwin(!) Jupp, han rakk faktisk å gi stemmen til en karakter i en animasjonsfilm før han tragisk nok døde.
Men det beste med hele filmen, er all musikken. Det er musikk- og sangscener i fleng her, og hver og en av dem er så fengende at man nærmest hopper opp av sofaen og ut på stuegulvet og hiver seg med i en liten svingom til rytmene som kastes ut av høytalerne. Jeg storkosa meg rett og slett under denne filmen, og takket være godt skrevne replikker og skuespillere som leverer dem helt glimrende, lo jeg høyt og ofte!
Jo, det er i utgangspunktet en barnefilm, men so what?? Alle har godt av å se denne filmen, enten det er fordi man trenger en svingom eller det er for å imponeres av effektene. For dem er rett og slett spektakulære! For dem som er redde for at den skal være FOR barnslig: Steng ute all sanser som fanger opp handlingen. La deg rett og slett bare rive med av underholdningen. Det gjorde jeg, og jeg digga det!

9/10














"Og så det ALLER viktigste å huske min sønn: bruk kondom!!!"

Ingen kommentarer: