mandag 16. juli 2007

Hostel (2005)

OBS!! Følgende blogginnlegg inneholder sterke bilder!!! (du er herved advart) :-P

De to kameratene Paxton og Josh har begitt seg ut på backpacker-tur, og er nå i Europa. I Frankrike har de stiftet bekjentskap med den islandske Oli, som blir med dem videre til Amsterdam. Her møter de en kar ved navn Alex som forteller dem at dersom de er ute etter VIRKELIG bra damer, bør de vende nesa østover mot Slovakia. Der gjør jentene nemlig ALT dersom de møter utlendinger....! Fristet av tanken bestemmer guttene seg for at Slovakia er neste mål, og kaster seg på første tog dit. Der tar de inn på et herberge (Hostel på engelsk), og det tar ikke lange tiden før de stifter bekjentskap med noen av de lokale jentene som tilsynelatende kan oppfylle deres våteste drømmer. Men så er greia den at det er et eller annet som ikke stemmer. Oli forsvinner plutselig en dag, uten å gi lyd fra seg, og Josh og Paxton skal snart få erfare at det er noe med dette herberget som absolutt ikke er som det skulle være, men heller deres verste mareritt...! For det har visst blitt "in" i dette landet å kidnappe utlendinger og bringe dem til et slags fabrikkbygg, hvor folk kan komme og betale store summer for å få torturere og drepe disse utlendingene som blir brakt hit. Amerikanere er det ekstra stor etterspørsel etter...!
Ja riktig! Hørtes det ikke helt fortreffelig festlig ut dere?!? Dette er nemlig en film som har fått 20 års aldersgrense, og jeg skjønner godt hvorfor etter å ha sett den! Det er så mye gørr og hjernedød vold her at man nesten blir kvalm! Effektene er også voldsomt gode og det flyter over av blod når det først begynner...! Her er det skildringer av folk som er så sprengt i topplokket at dem tenner seksuelt på det å kappe av kroppsdeler og torturere folk til døde, og det verste av alt er at vi får SE det...!
Selv hadde jeg hørt så mye om denne filmen som visstnok Quentin Tarrantino skulle ha vært med å produsert, at jeg bare måtte se den. Jeg angrer. For ikke bare det er at det er en overdose av meningsløs tanketom hjernedød voldsorgie-film... Handlingen stinker så voldsomt grisemøkk at det er ikke morsomt engang! Regien er også platt og uten mening. Eli Roth er tydeligvis opptatt av å sjokkere, og konsentrerer seg om å forsikre oss seere om at det kommer til å bli en del blod på skjermen...
Joda... greit nok. Slike filmer trenger kanskje ikke den helt dype handlingen, da det tross alt er slakt som står i fokus, men likevel klarer jeg ikke å la være å savne LITT mening....! Likevel var den faktisk litt spennende når det gjelder å se om hovedpersonene klarte seg eller ikke..!
Nei... jeg orker ikke bruke mer tid på omtalen av denne filmen, for jeg føler jeg har sagt det som trengs å sies om denne filmen...
Er du en som liker å se at blodet flyter på skjermen og driter i alt som heter handling å gjøre, og samtidig trenger et par timer å slå ihjel (pun intended), så kan vel Hostel fungere sånn tålelig greit.
Jeg for min del er glad for at jeg så den på jobb, slik at jeg fikk BETALT for å se den...!

2/10













Det er vill baluba på Lerum fabrikker for tiden, hvor arbeiderne hver fredag har begynt å bade i syltetøyet som søles på gulvet under produksjonen...

2 kommentarer:

Tommy sa...

Alt greit, helt til du måtte avslutte med å si at du fikk BETALT for å se filmen. Det er totalt uinteressant i en anmeldelse.

Thomas D.J sa...

Hoho, ja det kan godt være, men akkurat her var det en måte for meg å understreke hvor elendig denne filmen er. Når det er sagt, skrev jeg denne anmeldelsen for fem år siden. Hadde jeg skrevet den i dag, ville den nok blitt formulert på en ganske annen måte.
Er du interessert i mine nyere anmeldelser, vil jeg anbefale deg å stikke over til min nåværende blogg (filmfrik.wordpress.com), ettersom jeg ikke bruker denne bloggen lenger, og fortsette kommenteringen der. Jeg ønsker all form for tilbakemelding velkommen. Det er bare slik man kan bli bedre til å skrive :)
Takk for kommentar.