fredag 4. mai 2007

Plan 9 From Outer Space (1959)


Etter å ha sett Tim Burtons eminente kunstverk Ed Wood, MÅTTE jeg bare se Plan 9 From Outer Space. Det viste seg nemlig at jeg IKKE hadde sett denne filmen, som jeg i utgangspunktet hadde trodd..!
Nå er den endelig sett, og jeg har sannelig fått en opplevelse for livet! *ler*
Jeg kan ta et kjapt resymé over handlingen:

Romvesener vekker til live døde folk, og gjør dem dermed til Zombier og vampyrer for å stoppe menneskeheten fra å skape "Solaranite". Et sprengstoff som visstnok kan sprenge.... hele universet...!! (Nei, det er ikke småtteri skjønner du!) De mener med andre ord at en hel hær med zombier kan hindre oss mennesker fra denne grusomme skjebnen (for øvrig ser det ikke ut til at det faktum at de bare så langt har lykkes i å vekke til live bare TRE personer, får dem til å miste motet innen dét området). Størsteparten av handlingen foregår på en "kirkegård" hvor det er en UFO som lander, og det er litt skummel røyk i kulissene, og et par folk som vandrer rundt i typisk zombie-bevegelser, og prøver så godt de kan å se skumle ut. Stort mer er det egentlig ikke å si om den saken...


Dette er filmen som Edward D. Wood jr ble kjent for. Problemet er bare at den sørga for at han ble kjent som tidenes verste Hollywoodregissør noensinne! Og når man ser denne filmen, så skjønner man raskt hvorfor! *ler enda mer*
Her er det kulisser som beveger seg i bakgrunnen, flyvende tallerkener som man ikke skal se lenge på før man ser at det er pai-fat og andre kakefat, man ser trådene de henger i, men den aller største perla når det gjelder "flauser", er det faktum at en av hovedpersonene i filmen skifter utseendet med jevne mellomrom. La meg utdype: Ed Wood ville ha legenden Bela Lugosi til å spille den gamle mannen som mister kona si i filmen, og hadde noen gamle opptak med Bela som han bygde handlingen og de andre opptakene ut ifra. Problemet er bare det at Lugosi døde før de fikk gått i gang skikkelig med innspillingene, noe som satte Mr. Wood i en aldri så liten klemme. Men han fant en løsning! En løsning som ga nok en grunn til å kåre denne filmen til tidenes kalkun: "Man bruker da bare en stand-in! En stand-in som likner fra nesa og opp! Man trenger da ikke vise ansiktet sitt! Mannen skal jo bare gå rundt og se skummel ut!" I tillegg klippet han inn de scenene han HADDE med Bela Lugosi, som forøvrig var spilt inn på høylys dag. Så enkelte plasser i filmen, skifter det plutselig fra dag til natt, og så tilbake igjen!

Nei! Det er mye man kunne sagt om denne filmen, og jeg kunne sikkert holdt på i det uendelige, men jeg holder meg til å si følgende: Filmen må bare oppleves! Det finnes ikke mange filmer som er mer elendig enn hva denne er, men samtidig havner den i kategorien over filmer som er SÅ elendige at de bare blir morsomme å se på. Rett og slett en udødelig kalkun-klassiker.
Problemer mitt er bare at jeg ikke har PEILING på hvilken karakter jeg skal gi den. Altså: den ER elendig, og burde derfor få på minusskalaen, men så er den bare så vanvittig morsom nettopp på grunn av dette, og dette får meg til å tenke på om jeg derfor skal gi den toppkarakter...! Nei, jeg setter den midt på inntil videre, så får jeg heller komme tilbake og endre karakteren senere *ler nok en gang*

5/10













Det har kommet kraftig kritikk på de nye utstillingsdukkene hos Brio de siste ukene...

Ingen kommentarer: