søndag 6. mai 2007

Mission Impossible III (2006)


Enkelte filmer håper man det kommer maaaaaaange av. Mission Impossible er en av dem, for så langt har ikke disse filmene skuffet, og forventningene til film nummer tre var derfor for min del temmelig skyhøye!
Denne gangen blir Ethan Hunt kalt tilbake i tjeneste for å sloss mot den sadistiske våpenhandleren Owen Davian som har kidnappet IMF-agenten (NAVN). Men noe går galt, og Hunt må hindre Davian fra å drepe sitt neste mål: Ethans kone…

Tredje film. Tredje regissør. Tredje gang glimrende action! J.J. Abrams, mannen bak seriene Alias og LOST, regisserer den tredje og siste filmen i rekka, og mannen viser at dramatisk action er noe han virkelig KAN! For makan til action har vi vel neppe sett i noen av de tidligere filmene! Jeg må innrømme jeg var spent da jeg hørte at det skulle komme en film nummer tre, for etter å ha sett en action-orgie fra John Woo i film nummer to, var jeg lenge usikker på om det var mulig å ”hoppe etter Wirkola” med film nummer tre. Så fikk jeg greie på at det var J.J. Abrams som skulle levere greia, og jeg skjønte med en gang at ”Jaja, da blir det i alle fall action!” Og ganske riktig. Men jaggu klarer Abrams å levere en god regi i tillegg. Her er det ikke bare tanketomme eksplosjons-skyte-hoppe-fra-avsindig-høye-høyder-stunts-usannsynlige-neveslagsmålscener. Mannen har tatt hensyn til at det er et plott i forhold til karakterene som må ivaretas også, og man kjenner fortvilelsen til Hunt på kroppen under enkelte scener.

Tom Cruise spiller Ethan Hunt for tredje gang, en rolle det virker som han trives i, for denne karakteren er en som passer ham godt og som han gjør meget bra. Men så er jo ikke Cruise kjent for å skuffe i så altfor mange roller heller, akkurat. Mannen er rett og slett en glimrende skuespiller! Som hans nemesis denne gangen ses Philip Seymour Hoffman i storform i rollen som Owen Davian, en rolle han gjennomfører på mesterlig vis! En sann fryd å for en gangs skyld se ham som bad guy! Videre er ikke resten av skuespillerlisten noen skuffelse heller: Ving Rhames er like god som alltid som Luther, Laurence Fishburne som IMF-sjefen (NAVN), samt Billy Crudup, John Rhys-Meyers, Michelle Monaghan og Keri Russel i de øvrige rollene.
Til vanlig har oppfølgerfilmer en tendens til å være heller dårlige og sliter med å levere i forhold til sine forgjengere. Mission Impossible er ikke en av dem. Det er ikke ofte jeg synes en av oppfølgerne er bedre, i hvertfall ikke film nummer tre, men denne gangen virker det jaggu som om det er tilfellet! Jeg digget den rett og slett! Man får ikke bedre action enn dette. Med mindre hovedpersonen er en bakfull sliten ire ved navn John McClane…! ;)
MASSE action, i tillegg til en god story. Sånn skal det være! :)

8/10
















"Hei!! Hvem var det som prompa???"



Ingen kommentarer: