tirsdag 15. mai 2007

Der Untergang (2004)


Det er april 1945, og Tyskland står ved kanten av nederlag idet den Russiske hæren nærmer seg fra øst, og de allierte styrkene angriper fra vest. I Berlin, Det Tredje Rikets hovedstad, er Hitler fast bestemt på at Tyskland til slutt vil oppnå seier, og beordrer sine generaler og rådgivere til å kjempe til siste mann. "Der Untergang" viser oss hva som skjedde disse siste dagene i "Det Tredje Riket", sett fra Hitlers sekretær Traudl Junges synspunkt, da Hitler og hans nærmeste søkte tilflukt i "Fører-bunkeren" mot slutten av krigen. Vi får se hvordan det påvirket Hitler da hans aller høyeste og mest betrodde offiserer, blant annet Himmler og Göring, vender seg bort fra Føreren for å redde sine egne liv, mens andre, blant annet familien Goebbels, er fast bestemte på å dø sammen med ham. Vi møter en Hitler som sakte men sikkert synker inn i en verden av paranoia, full av optimisme det ene øyeblikket, og villig til å ta sitt eget liv i det neste. Alle kjenner historien, så jeg kommer ikke med noen spoiler når jeg sier at Hitler til slutt tar sitt eget liv. Når omsider Hitler er død, møter vi rester av en styrke som må finne en måte å få slutt på all drepingen som ligger i kampen om Berlin, og til slutt kapitulere. Til tross for løfter de har gitt til sin Fører...

Filmen mottok en Oscar-nominasjon for beste utenlandske film da den kom, og jeg må si jeg er temmelig forundret over at den ikke fikk Oscar for dette. Filmen er rett og slett helt fantastisk! Regissør Oliver Hirschbiegel forteller historien på en meget god måte, og gir oss et godt innblikk i hvordan krigen ble opplevd, sett fra tyskernes side, for en gangs skyld.
Filmen skapte en del diskusjoner da den kom, fordi folk var redde for at den skulle fremstille Hitler på en måte som gjorde at folk begynte å føle sympati med ham, nettopp fordi filmen skildrer en del av hans mer humane sider. Personlig synes jeg filmen skildrer Hitler på en måte som stemmer godt overens med historiebøkene - en mann med svært få sympatiske trekk, et voldsomt hat ovenfor jødene,men også en dyktig hærfører og god familiemann.

som I rollen som Hitler ser vi Bruno Ganz, som jeg synes portretterer Hitler på en så bra måte at det nesten er skummelt! Det er som å se Hitler, og det at han ikke ble Oscarnominert til beste mannlige hovedrolle det året, får meg bare til å riste på hodet. Det er rett og slett en av de beste skuespillerprestasjonene jeg noensinne har sett! Det er godt å se en skuespiller som gjør et SÅ grundig arbeid når man skal spille en SÅ kjent historisk person, og det var mange ganger jeg satt med frysninger når han var på skjermen. Og det er nettopp DET som er så skummelt med denne filmen. Ganz klarer å portrettere Hitler på en slik måte at man som seer nærmest føler sympati med ham. Det var like før jeg felte en tåre i scenen da han tar sitt eget liv...! Men når det er sagt, er ikke Ganz alene med å briljere på settet. Alexandra Maria Lara som Traudl Junge, Corinna Harfouch som Magda Goebbels, Ulrich Matthes som Joseph Goebbels, Juliane Köhler som Eva Braun, Heino Ferch som Albert Speer, Thomas Kretschmann som SS-Gruppenführer Hermann Fegelein, og Ulrich Noethen som Reichsführer SS Heinrich Himmler er samtlige en fryd å se i rollene.
Den nest beste utenlandske krigsfilm jeg har sett, etter Das Boot!

9/10