onsdag 16. mai 2007

Bride of the Monster (1955)


Så var det på tide med en ny Ed Wood-kalkun. Etter å ha sett den syyykt elendige "Plan 9 From Outer Space" var det omsider på tide å få sett "Bride of the Monster", som forøvrig var den siste Wood-filmen Bela Lugosi spilte hovedrollen i før han døde. Jeg harnevnt tidligere at Bela Lugosi var legendarisk for sine Dracula-filmer, og det å få sett ham i hans siste film, som attpåtil er en skikkelig kalkun, er for en filmelsker som meg litt av en opplevelse. Ja, dette er også en kalkun, og jeg gleder meg derfor til å skrive denne anmeldelsen. Here goes!

Dr. Eric Vornoff driver med eksperimenter i sitt private primitive laboratorium i villaen sin. Her eksperimenterer han med atomkraft, hvor hans mål er å skape en hær av muterte supermenn som skal følge hans vilje. I tillegg har han i ett "basseng" en gigantisk blekksprut som han "ofrer" mennesker til. Ryktene om et monster i disse traktene begynner å svirre, og journalisten Janet Lawton får snusen i denne saken hvor mange personer på mystisk vis bare har forsvunnet i dette området, og starter sin egen private etterforskning, noe også det lokale politiet gjør. I tillegg er det en øst-tysk "monster-jeger" som prøver å overtale Dr. Vornoff til å returnere til sitt hjemland, for å fortsette sine eksperimenter der.

Før jeg så denne filmen hadde jeg omtrent samme forventningene som jeg hadde til Plan 9. Dette fordi også dette er en film av Ed Wood, som ble kåret til tidenes verste regissør noensinne, og jeg forventet samme elendighet hva angikk regi, skuespill, kulisser, ikke minst HANDLING. Når det er sagt, sitter jeg faktisk igjen med følelsen av at denne filmen var litt mer gjennomført enn Plan 9. Det virker som om Wood prøvde å være mer seriøs med denne filmen, noe som gjorde at jeg kjedet meg en del. Det var ikke like morsomt å se det elendige skuespillet denne gangen, og kulissene var ikke like kunstige. Men så kommer scenene med blekkspruten, og jeg havner i fosterstilling på gulvet igjen - grunnet latterkrampe...! Fy søren! Hva var det egentlig Wood DREV med, da han laga film??? Noen rykter om denne filmen er at Wood stjal denne blekkspruten fra et rekvisittlager i Hollywood, mens andre hevder at han lovlig fikk låne det. Uansett så manglet de indre mekanismene, og Lugosi og de andre skuespillerne som skulle "utsettes" for denne blekkspruten måtte bruke sine egne armer til å bevege armene på vesenet...! Trenger jeg si mer...??? Nå vel. Det ga iallefall MEG en god latter...! *ler*
Og det er mer. Det er scener hvor en av hovedpersonene holer på å falle ned i noe som jeg ikke helt klarte å oppfatte om skulle forestille kvikksand eller et vanlig dypt hull. Uansett, mannen holder på å falle nedi, og kjemper med å komme seg opp, og plootselig(!) ut fra intet dukker det opp en aligator(!) som kommer for å spise ham. Dette er opptak som tydelig er klippet inn fra noe heeelt annet og ikke filmet av Wood selv (som også er tilfellet med noen undervannsscener med blekkspruten),men hva den aligatoren plutselig har å gjøre i handlingen, er for meg et mysterium... men som sagt: dette er en kalkun, og dette er noe som gjør at denne scenen egentlig ikke kommer som noen overraskelse... Mannen begynner å skyte mot aligatoren som vi aldri får se i samme scene som ham, og han kommer seg til slutt unna (ja, jeg røper åssen det går, for jeg regner med det ikke har noe å si i denne sammenhengen...) :P

Dette er bare noe av all elendigheten, og jeg kunne sikkert holdt på til det uendelige. Men det gidder jeg ikke. Jeg nøyer meg heller med å si at det denne gangen ikke ble like moro å se denne Wood-kalkunen som det var å se Plan 9. Det ble litt for kjedelig denne gangen, men scenene med blekkspruten og Lugosi var ubetalelige!
En kalkun er alltid morsom å se, og denne er ikke noe unntak. Men denne gangen var den ikke like genialt morsomt dårlig som Plan 9. Dette gjør at jeg denne gangen ikke sliter med å bestemme meg for hvordan karakter jeg skal gi. Filmen er rett og slett elendig, og det er kun i scenene med blekkspruten man ler så man rister. Derfor blir det

1/10














"SÅNN skal du holde handa når du rører i grøten!"

Ingen kommentarer: