onsdag 4. april 2007

Casablanca (1942)


Here's lookin' at you, kid!
Denne filmen er perfekt! En magisk film som jeg ikke klarer for alt i verden å si noe negativt om.
Den rører meg like mye HVER gang jeg ser den!
Forøvrig den eneste filmen med Humphrey Bogart eller Ingrid Bergman jeg har sett.
Vi er i Casablanca under andre verdenskrig. Her driver amerikaneren Rick Blaine sin bar "Rick's Café Americaine".
En dag kommer Ilsa Lund (Ingrid Bergman) inn i baren, med sin mann Victor Laszlo (Paul Henreid). Hun ber pianisten Sam spille As Time Goes By, for - som hun sier det - "gamle dagers skyld", noe som vekker glemte minner hos Rick. Glemte minner om deres forhold i Paris noen år tidligere da Ilsa trodde hennes mann var drept i konsentrasjonsleir.
Dette er Hollywood slik det SKAL være! Vakkert manus, udødelige replikker som "Play it Sam, for old times sake", "Here's lookin' at you, kid", og "Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she had to walk into mine!", og ellers generell filmmagi gjør dette til en udødelig filmklassiker!
Perfekt!

10/10














"Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she had to walk into mine!"

Ingen kommentarer: