torsdag 9. august 2007

Rocky Balboa (2006)


Mange år har gått siden Rocky sist var i ringen, og boksehanskene er for lengst lagt på hylla. Nå lever han et høyst tilbaketrukket avslappet liv, hvor hverdagen blant annet består av å drive en liten koselig italiensk restaurant. Kona Adrian har gått bort og sønnen har vokst opp til å bli en ung voksen karrieremann. Rocky er i det nostalgiske hjørnet for tiden, og dagene går stort sett med til å mimre tilbake til gamle dager, og bærer et lite ønske om å komme i rampelyset med en siste kamp. Da et tv-studio for moro skyld lager en dataanimert kamp mellom Rocky og nåværende tungvektsmester, er dette noe som blåses voldsomt opp i media og får meget stor oppmerksomhet, og flere og flere begynner å fatte interesse for spørsmålet om hvem av de to som ville vunnet dersom det virkelig ble arrangert en kamp mellom dem. Rocky som sliter litt med dårlig selvfølelse ser en gyllen mulighet for å få gjort noe med sine indre demoner, og går med på denne oppvisningskampen. En kamp som virkelig vil komme til å bli en for historiebøkene...
Det er ikke ofte at oppfølgere som kommer så lenge etter de foregående filmene i en serie skaper så store forventninger som Rocky gjorde da ryktene om en sjette film ble sluppet. Hvordan i all verden skulle DEN bli, med tanke på hvor gammel Sly egentlig begynner å bli...?? Så fikk man vite at det var Sly selv som stod for både manus og regi, og jeg for min egen del må være såpass ærlig å innrømme at jeg var lettere bekymret over dette. Dette med tanke på alle de uhorvelig elendige rollene man har sett Sly prøve seg i (bortsett fra Cop Land da, hvor jeg personlig mener Sly gjorde en sykt god innsats!) Og hva sitter jeg igjen med av tanker nå i ettertid? Jeg hadde ingen grunn til bekymring. For det Sly har gjort her, er rett å slett å mekke en story som, til tross for at dette er en FEMTE oppfølger, fungerer mye bedre enn en del av de foregående filmene. DET er ikke ofte man opplever! For denne gangen er det ikke fokuset på det å slå en "uslåelig" motstander som blir sett på som filmens "bad guy" som er hovedsaken her. Rocky Balboa har blitt gammel, og det er mye som har skjedd i livet hans siden sist, og dette tar Sly seg god tid til å konsentrere seg om å vise oss. Dette er noe som gir den sjette filmen i rekka en varme og følelse som ingen av de andre filmene har gitt hittil, og samtidig en av de bedre i serien. Samtidig gjør Sly en meget god jobb på å skildre de ulike karakterene, og får fram deres følelser og vesen såpass klart og tydelig at man blir godt kjent med dem, og dermed gjør dem temmelig troverdig. Hva mer er det Sly klarer? Jo han klarer jaggu i tillegg å fortelle historien på en særdeles god måte. Mannen har jaggu ikke blitt dårlig på sine eldre dager, og viser klart og tydelig med denne filmen at han faktisk KAN å stå bak kamera og styre showet. Sly har som jeg nevnte en del flaue filmroller å vise til. Med filmen Rocky Balboa klarer han, i mine øyne, å rette opp dette ryktet temmelig heftig. Personlig synes jeg det er godt å se en Rocky-film som ikke bare fokuserer på at det er en heftig motstander som skal slås her, men som tar hensyn til karakterene det handler om. Det gjør riktignok at filmen er betydelig roligere enn de andre filmene, noe som for enkelte kanskje kan oppfattes som langdrygt og kjedelig. Til å begynne med var jeg litt inne på tanken jeg også, men så innså jeg det faktum at Rocky tross alt begynner å bli gammel, og da kan man rett og slett bare ikke lage en Rocky-film som de andre, det ville bare vært for dumt, og denne tanken virker det som Sly har tenkt også. Dette gir igjen et mer realistisk preg over filmen synes jeg, noe som igjen styrker den betraktelig.
Helt perfekt er den selvfølgelig ikke. For joda, det er greit å tone ned tempo litt og heller fokusere på det som skjer rundt omkring, men problemet er at det enkelte plasser blir litt for langdrygt og kjedelig. Enkelte scener hvor det foregår en samtale som lik så godt kunne vært et opptak av to som konverserer på et kjøkken, er ikke så veldig interessant i lengden. Dette fører til noe langdryghet og gjør at filmen kommer sent i gang, før man får veldig lite tid til filmens høydepunkt. Selv kunne jeg tenkt meg litt mindre prat, og bittelitt mer fokus på den store kampen på slutten, fordi for å være ærlig synes jeg den bar altfor mye preg av å være mer som de kampene man så midt i de foregående filmene, som ikke betydde SÅ mye... Men dette er i en veldig liten grad og gjør ikke så veldig mye på helhetsinntrykket her. Så for all del! Ikke tro at jeg synes denne filmen suger av den grunn! For det gjør den på absolutt INGEN måte! ;) I tillegg har Sly gjort boksescenene i filmen mye mer realistiske enn tidligere, noe som også styrker filmen betraktelig!

Når det gjelder skuespillprestasjonene så er ikke dem noe å hoppe i taket for egentlig. Men en ting jeg synes er nokså fornøyelig, er å se Sly gjøre denne rollen igjen. For dette er en rolle som kler ham, og han får frem på en glimrende måte aldringen som Rocky har blitt utsatt for, og gjør ham temmelig troverdig. Det virker på meg som om Sly har lært av en fortid med flaue filmroller, for her leverer han en meget god rolle, og viser at hans karriere er langt fra over! Vi får også et gledelig gjensyn med Burt Young som har spilt Paulie i alle filmene, men også han gjør en av de bedre framføringene av denne rollen i denne filmen.
Filmen er god den! VELDIG god! Til å begynne med var den ikke som jeg hadde forventet, og til å begynne med kjente jeg meg litt skuffa. Men så tok jeg til vettet underveis og sa til meg selv at denne filmen rett og slett ikke kunne vært gjort på noen annen måte, og at det samtidig var en av de beste Rocky-filmene, nettopp på grunn av et godt manus og en god regi fra Sly's side. Sly har kommet seg må jeg si, og viser som sagt med denne filmen at han KAN! Så jeg håper inderlig at han får flere sjanser til å vise det framover! :) En ting er ihvertfall sikkert: Det er mye mer fornøyelig å få et gjensyn med Sly som Rocky enn det var med Arnold som Terminator i T3, for Sly er fortsatt godt trent, og trenger ikke datamanipulering slik Arnie gjorde... Arti å se at Sly fortsatt er i "go'formen" sånn sett :)

Bra jobba Sly!

8/10

"Å gjøre denne rollen igjen tar knekken på meg! Skal vi ikke heller stikke opp til meg en tur, så tar vi et bittelite Rocky-maraton, bare du og jeg, i sofaen og levende lys, hm...?"

Ingen kommentarer: