lørdag 11. august 2007

Fantastic 4 - Rise of The Silver Surfer (2007)

Stålsett deg! Det er på tide med litt heftig slakt!

Det er vill baluba i USA for tiden, fordi Mr. Fantastic og Sue Storm skal gifte seg. Et bryllup de forøvrig allerede har forsøkt fire ganger å få gjennomført. Nei, livet som superhelt er ikke enkelt... Men denne gangen skal det bli, og alt er lagt til rette for det perfekte bryllup. Alt er pyntet opp til det maksimale, gjestelisten er stappfull av byens storheter, og media blåser opp saken til det nærmest uvirkelige. Midt oppi alt dette plages Reed Richards (Mr. Fantastic) av tanken om det er mulig å kombinere dette superheltlivet med familielivet. En tanke han forøvrig ikke rekker å tenke over så altfor lenge. For det er ett eller annet som har begynt å forårsake merkelige hendelser verden rundt. En intergalaktisk skapning har nemlig ankommet jorda, og på alle tidligere planeter denne skapningen har besøkt, har denne verden vært totalt ødelagt 8 dager senere. Og nå er den altså her. Hos oss, og de Fantastiske 4 er de eneste som kan redde verden fra total ødeleggelse.
Man kommer ingen vei utenom Marvel-universet uten å ende opp med å filmatisere Fantastiske 4, og jeg husker en voldsom glede over nyheten om at en film skulle bli realitet. Fantastiske 4 har alltid vært mine favoritter av Stan Lee's superhelter, og voldsomme forventninger bygde seg opp hos meg. Og så kom skuffelsen. For filmen var ikke noe bra! Den var VM i langdryg, det tok altfor lang tid å bli kjent med karakterene, og altfor lang tid før vi fikk se hvordan de fikk kreftene sine. Nyheten om en oppfølger ble derfor tatt varmt imot hos meg, for NÅ trengte de vel ikke å bruke så veldig lang tid på sånt hverdagslig tull? Nå har de jo fått kreftene sine, så NÅ må vi vel få se dem bruke dem i sensasjonelle kamper med en haug med skurker...??? Bedre ble det ikke av at traileren til filmen etter hvert begynte å trille over lerettet, en trailer som tydelig vitnet om at dette var noe som kom til å skape en heftig kinooplevelse.
Uff, jeg vet knapt nok hvor jeg skal begynne! Men her kan jeg vel egentlig ikke gjøre annet enn å gå rett på sak: Den suger!! Nå tilhører jeg riktignok en av dem som ikke er så veldig kresen på storyen i en superheltfilm, og heller ser på underholdningsverdien av det hele (jeg er til og med en av dem som faktisk ikke synes DareDevil er SÅ ille, men DET er en annen sak...), men her holder det bare ikke. La meg forklare litt nærmere hva jeg mener:
For det første: Storyen. Ooooh, verden er i fare fra å bli utslettet! Hørt det før? Aaaaaltfor ofte. Finn på no nytt for en gangs skyld! I tillegg er replikkene så talentløst elendig skrevet at man nærmest blir flau enkelte scener. Spesielt de scenene hvor de prøver så godt de kan, stakkars, å være morsomme. Joda, det finnes en og annen kommentaren der hvor jeg trakk på smilebåndet, men det aller meste blir rett og slett for dumt. For å være helt ærlig, samt uten å overdrive, føltes det til tider som om manuset var overlatt til en haug med fjortiser. Ærlig talt! Slik humor var morsom da jeg var så ung at jeg lo av alle andres fiser!
For det andre: Tim Story er på banen som regissør igjen, og man skulle tro mannen hadde lært etter den forrige F4-flausen. Utrolig nok, snarere tvert i mot! For denne gangen er alt mye verre, selv om jeg trodde dette ikke kunne være mulig! Jeg satt med følelsen av at alt bare var halvhjerta. Alt er liksom så.... uengasjerende og kjedelig. Stakkaren prøver å få frem tydelig at disse folka er vanlige mennesker som strever med sine hverdagslige problemer, men i mine øyne mislykkes han totalt i dette og klarer ikke å få fram at det er noe "synd på" denne gjengen. Nok en gang presteres det å brukes altfor lang tid på det hverdagslige, noe som nok en gang fører til en meget landryg film. Jamen det er da vel viktig å få fram historien, og følelsene hos disse menneskene, sier du sikkert. En haug med sprøyt, spør du meg. For det er meget mulig å få til det, nemlig, uten at filmen blir så til de grader tiltaksløs som her...! Bare se på X-Men filmene det...! DER har du glimrende superheltfilmer som klarer det kunststykket å fortelle de ulike karakterenes historie og la oss bli kjente med dem, uten at det fører til kjedsomhet og voldsom gjesping...!
For det tredje: Traileren for filmen skapte forventninger om at det var snakk om en mektig intergalaktisk fiende ved navn The Silver Surfer, og noen heftige slosse-scener mellom denne karen og firer-gjengen. Men det som er så eitrandes synd her, er at scenene med denne karen havner voldsomt i skyggen av fokuset på de Fantastiske 4 på det personlige planet. Det vies altfor lite tid til denne karen, men til gjengjeld er han über de scenene han er med!
For det fjerde: Effektene. Med tanke på de ulike superkreftene til de 4, skaper dette en viss utfordring for effektskaperne. Johnny Storm, aka The Human Torch, er godt laget der han plutselig dekkes av flammer og flyr avgårde. Det samme kan man si om Ben Grimm, aka The Thing, og Susan Storm. Men når man kommer til gjengens frontfigur, Reed Richards, aka Mr. Fantastic, er det på tide å spørre seg selv: Er det ikke mulig å gjøre det bedre enn dette i 2007?? Effektene er så elendige, og alt virker bare så falskt når han strekker seg ut og tvinner seg rundt ting i hytt og pine. Uffa meg...!
Men er det egentlig bare elendigheta vi får servert her? Nei, faktisk så er det ikke det, selv om det kanskje kan virke sånn...
For underholdende, det er den faktisk. For når man først får servert de lenge etterlengtede actionscenene, så er de temmelig heftige og spennende.
Skuespillerne er faktisk ikke så altfor verst de heller, men det kan de ikke takke manuset eller regissøren for. Ioan Gruffudd kler rollen som Reed Richards han. Det samme gjør Jessica Alba som Sue Storm, Chris Evans som The Human Torch og ikke minst Michael Chiklis som The Thing. Problemet er bare at de, som alle er filmens 4 hovedpersoner, havner som lettere gjennomsnittlige karakterer og biroller, som havner litt i skyggen av de øvrige karakterene. En av disse er Victor Von Doom, som i forrige film i likhet med de 4 ble rammet av samme ulykke som dem, og fikk uante krefter. Her ser vi igjen Julian McMahon i denne rollen, og likt som i forrige film, stjeler han showet litt her. McMahon gjør i mine øyne en glimrende innsats som skurk, og bare hans rolle i filmen i seg selv løfter filmens helhetsinntrykk noe. Et annet lyspunkt er selve Silver Surfer som fremføres av Doug Jones. Jones har vi sett tidligere i roller som Abe Sapien i HellBoy og skapningen Pan i Pan's Labyrinth. Mannen har et fantastisk kroppspråk og det er vel derfor han stadig blir plukka ut til slike roller, hvor man ikke trenger å si noe. Når det er sagt er det Laurence Fishburne vi hører som stemmen han, og Fishburne gir denne karakteren et ultratøft machopreg som jeg synes funka temmelig bra her!
Nei jeg føler jeg har slakta filmen temmelig heftig nå. Jeg har kanskje det, og om mulig skremt bort de som skulle mene at handling har null å si når man skal underholdes i en kinosal. Til disse må jeg bare få si: For all del! Se den. Kjedelig er den jo egentlig ikke. Det er jo tross alt en superheltfilm. Bare vær obs på en handling basert på en god del drama...!
Når det er sagt, så skulle det vel ikke være så unaturlig å tro at vi nå har noe godt i vente. For med to filmer nå som hittil ikke har vært langt fra å suge villt og hemningsløst, KAN det jo ikke bli verre...! Alle gode ting er tre, er det ikke så? Kanskje de sparer seg slik at film nummer fire VIRKELIG kommer til å svare til tittelen "FANTASTISKE 4"...?!?!?

Akk ja, den tid, den sorg...

2/10

"HVA??? Har noen STJÆLT buksa di???"

Ingen kommentarer: